Songkick!
Ide og intensjon: Fordyping i sang og arbeid med sjangre, virkemidler og estetiske uttrykk. Skape et skolekor som kan leve videre i etterkant av prosjektet.
Kontekst: Skole som ønsker å styrke sangkompetansen, samt la elevene delta i musiserende aktiviteter som også kan ha en sosialpedagogisk hensikt.
Relevans: Musisering og samspill i læreplanen for musikk. Andre skolefag: norsk, engelsk og samfunnsfag.
Arbeidsmåter:
- Musikere komponerer og velger ut sanger i samarbeid med elever og lærere -sender videohilsen til elevene
- Musikerbesøk: Kor-didaktisk tilnærming. Elevene i klassen og koret får delta i stemmeøvinger og lek med stemmen, innstudering av sanger og arbeid med estetiske og musikalske virkemiddel. “Underveis” -konserter for utvalgte klasser på skolen under hvert musikerbesøk
- Stemmebrukskurs for resten av skolens lærere
- Lærere og elever øver på sanger og kommuniserer via film mellom musikerbesøkene. Klassearbeid med tekst/norsk/tema og forestilling
- Avsluttende (og/eller underveis) sceniske produksjoner som er resultat av samarbeid mellom musikere, lærere og elever.
Mer informasjon om prosessen med Songkick finnes i Skole og konsert –fra formidling til dialog –Produksjonsrapport 1, side 26-30.
Filmopptak av deltakerstemmer fra Songkick finnes som lang og kort versjon.