Bandverksted - Suksessfaktorer
- Tilgang på nødvendig utstyr: Skolen må ha tilgang til nok bandinstrument og utstyr til at flere elever kan spille i band på en gang. Fysiske instrumenter ser ut til å virke engasjerende på elevene og gir en taktil opplevelse. En må være obs på instrumentets størrelse og elevenes alder.
- Aktivitet mellom kunstnerbesøk ivaretas av lærer(e). Dette kan f.eks. være sangaktivitet, tekstproduksjon og/eller konsertproduksjon. Det er en fordel dersom skolen har mulighet til å øve på bandinstrument, men ingen forutsetning.
- Lærerkompetanse og engasjement: I henhold til punktet over, er det nødvendig med minst en musikklærer/lærer som prioriterer tid til prosjektet også mellom besøkene.
- Arbeidsfordeling og ansvar underveis må være tydelig avklart etter hvert møte for å sikre at alle deltakere er innforstått med egne arbeidsoppgaver og forhindre misforståelser. Det settes deadlines for oppdrag mellom musikerbesøkene.
- Effektiv kommunikasjonsplattform med muligheter for å kommunisere med video til elevene.
- Medbestemmelse for alle deltagerne er viktig slik at alle deltakerne arbeider i samme retning.
- Tidsaspektet mellom besøkene er viktig for å ivareta elevene og lærere(s)mulighet for øving og til å produsere tekstmateriale til musikerne.